VitaminB CoMpleX

ku syukuri nikmat dan rahmat Ilahi, yang tak pernah putus diri ini memiliki, moga diri terus berdiri, melangkah dan gagah berlari, mengejar cita-cita nan suci, dalam mencari redhaMu ya Rabbi ..

.. Nawaitu .. February 28, 2009

Filed under: Uncategorized — nurfarhana @ 6:20 am

innamal al ‘amalubinniati ~~

hidup seorng mukmin (bukan hanya seorng muslim), hidupnya ibarat hamparan sejadah yg panjang.

setiap hela nafas, setiap kata2 nya, setiap gerak anggota.. dijadikan nya ibadah. hidupnya adalah ibadah..dan ibadah adalah hidupnya. tapi niat itu adalah sesuatu yg sgt subjektif di pandangan nyata. cabang niat — ikhlas — ibarat semut hitam diatas batu yang hitam dimalam yg kelam, sgt sukar untk diketahui kewujudannya.

Astaghfirullah ..

betulkan niat .. niatkn yg betul.

mcm mn nk betulkan niat ni??

muhasabah .. that’s the starting point. draft kan WH questions. why u want to do it? why u leave it? what for u give it?. antara 10 sifat muslim :: tersusun urusannya ::  nk fikir,susun dan laksanakan sesuatu urusan perlukn kekuatan. Kekuatan datang dari matlamat yg dinekadkan, matlamat datang dari niat yang di qasadkan.

— satu analogi — seorng pengembara sesat didalam hutan. sume bekalan dah kering, hatta roti kering pon dah basah dicerna dalam GIT system. Niatnya = nk terus hidup. i want to survive. jadi agak2 ape matlamatnye??? matlamat = makan je ape yg jumpe dpn mata janji dapat survive. kerana niat dan matlamat yg nekad, akar kayu pon ditaram.

Jadi .. niat memandu matlamat, matlamat menggerakkn jasad..

Jom same2 muhasabah kembali ….

1) kenape anda pulun amat study anda?? bace banyak2 pon result same je. ilmu2 tu nanti malaikat tanya eh kat dalam kubur?? “brape paper anda fail??”

2) kenape anda jage kesihatan? bersukan ni penat laa .. nanti tua pon akan sakit jugak what??

3) kenape nak bercouple2 ? nanti mane tahu clash .. buang duit je beli kredit la, beli hadiah valentine laa.

4) kenape nak gi majlis2 ilmu agama?? aku dah Islam .. dah tau sume tu.

5) kenape nak tolong die? kite susah dulu, die tak tolong pon?

6) kenapa? tak percaya ka?

7) kenape nk bersih2? mkcik cleaner ade. nt die takde kerje plak.

8 ) kenape nak jadi baik? kampuung laa ..

9) kenape nk tolong agama Allah?? kan Allah dah janji Islam akan menang jugak nanti..rileks rr.

 

Tepuk pipi tanya diri.. langkah tersasar kerana matlamat yg kurang jelas yg mana datang dari niat yg kabur mgk jugak tak betul.

 

Jadi mcm mn nak niatkan yg betul??

sebelum menjawab soalan tu, jawab dulu soalan ni. SIAPA ANDA??

 

Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi (beribadah) kepada-Ku.(Adz dzaariyaat :56.)

Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi.” Mereka berkata: “Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?” Tuhan berfirman: “Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.” (Al-Baqarah : 30)  

Dah kenal siapa anda? apa tugas anda? jadi Ibadahkan hidup anda agar hidup anda jadi ibadah..

untuk menjadikan sesuatu perkara ibadah .. NIAT adalah pembezanya. niatkanlah segala perkara dalam hidup anda semata-mata kerana Allah. Matlamatnya adalah untuk mendapat redha Allah.. kerana bayaran untuk tiket kesyurga adalah redha Allah pada kita.

jadi setiap kali nak mkn nasi kne niat ” nawaitu .. makan nasi kerana Allah” ?????? 

hahahaha … no hal . boleh je.

niat dah betul daa .. tapi kabur kan? samar kan? mcm mn nk makan kerana Allah plak ni ??? cube renung analogi ni.

mkn

Jadi jelas tak kalo kate mkn niat KERANA ALLAH ??

Ini satu lagi analogi yg biase kite dgr mase skolah dulu2. “study rajin2. ingat mak ayah, susah2 cari duit.” salah ke niat belajar  mcm tu??  niat tu tak salah, tp salah tak menjadikan niat study itu ibadah.mcm mn nk jdkan study ibadah??

study

Study agar menjadi orng berilmu (antara 10 sifat muslim)..analogi diatas menunjukkan bahawa apa yg kite lakukan adalah perkara2 kebaikan yg Allah suke. jd makna nye, kite buat sesuatu perkara kerana perkara tu Allah suka dan Allah redha — bukan kah itu niatnye KERANA ALLAH.

rajin2 lah selusuri niat kita agar ianya terang jelas lagi bersuluh.

:: niat memandu matlamat, matlamat menggerakkn jasad ::

———————————————————————————————————–

Baru balik dari EXPLORACE 4KL.. menyertai untuk beriadah — Allah suka hamba2 yg kuat dan sihat — moga Allah redha dan ianya menjadi ibadah ,insyaAllah, alhamdulillah — walaupun kalah  -_-  huhu..

Advertisements
 

hampir setengah TAHUN .. February 27, 2009

Filed under: Uncategorized — nurfarhana @ 4:11 pm

emm

salam.

MasyaAllah hampir setengah tahun rupenye blog ni tak terusik oleh aku.
ber”blogger” bukan tidak ade kepentingn, mgk kerana ada lagi perkara yang lebih penting.

BERBICARA,MELUAH RASA .. PENTING KE?
soal aku pada diri.

setiap perkara yg dikerjakan, biarlah jelas maksud dan tujuan nye, baru blh faham kenapa PENTING nye??

untuk berkongsi rasa dan ilmu didada.
jd options kedua berdakwah ilmu agama
mahupun ilmu2 dunia.
up-to-date dgn arus perdana (erk..)
menjalin ukhwah sesama saudara.
menyebarkan isu-isu semasa, local mahupun antarabangsa.
berniaga pon ape salahnye.
dan yg pasti .. sunnah RasulAllah yg tercinta
” sampaikanlah dariku walau hanya sepatah kata”
dalam erti mencari redha Yang Maha Esa.

p/s : kalo tgk .. sume post adalah pada hari yg same. hehehe sebenarnye sume post  ni (pilih2 je)  di copy dari blog yg lame. tukar angin gune wordpress lak. takde keje cari keje.. hee~

 

kenapa beGitu, bukan beGini??

Filed under: Uncategorized — nurfarhana @ 4:01 pm

Sunday, October 19, 2008

Cuaca cerah pg td. alhamdulillah kering kain yg disidai semalam. mcm biase, rutin harian bak kate org putih, tgjwb seorng student — study. tp pg tadi malas sgt nk bace Perio yg macam bace kamus ghopenye, hahaha, kamus2 pun berguna jgk ape.
kena jihad jgk ni cz tghr nk g raye umah k.anfal … hahaha, hati paksa otak fokus, mata melihat, tgn memegang nota. gitu lah lebih kurang nye. alhamdulillah boleh la habis satu topic journal pasal periodontium.
tgh2 study dgr budak2 nasyid practise untuk open house KTSN pd malamnye.
hurm .. sonok dgr, salah satu lagu adalh lagu SYUKUR drp raihan.
dah 1.00pm ni, kne gerak ke lrt kg baru cepat.

srett!! (bunyi teksi brenti)
lame nye org ni nk kua teksi ..huhu.
takpe tggu, sabar2.
sorg senior kua .. free hair??

kenapa begitu, bkn begini??

ku lusuri kg baru dgn teksi td.
kosong..
doaku panjatkan moga Dia menunujukkan kami jalan Nya yg diredhai ..

–LRT Kg Baru–
ya Allah .. bersyukur kah aku dgn hidayah Mu?
adakah aku menjaga nya dan menggilap nya setiap detik nafasku?
andai aku berada di tempat mereka .. hidup tanpa cahaya
terumbang ambing hidup didunia
tiada tenang di jiwa
dan entah bagaimana di akhirat sana ..
tak terbayang di minda .. betapa bisakah aku mampu menghadapinya
ya Rabbi ..
bersyukurkah aku??
apakah pula tanda syukur ku ??

–Kolej 9pm–
hujan mlm ni .. penat nk trun open house kolej spls spetang beraya.heee
haaah!!??!
“sesuci … bla bla bla”
ade org nyanyi ?? Perempuan melayu ISLAM ??

kenapa begitu, bkn begini??

“dan berpegang teguhlah kamu semuanya pd tali (agama) Allah, dan jgnlah kamu bercerai-berai, dan ingatlah nikmat Allah kdpmu ketika kamu dahulu (masa jahiliah) bermusuhan, lalu Allah mempersatukan hatimu, sehingga dg karunia Nya, kamu jd bersaudara, sdgkn (ketika itu) kamu berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu dari sana .. “- (3:103)

” wahai manusia! sungguh telah dtg kpd mu palajaran ( al-quran) dari Tuhanmu, penyembuh penyakit yg ada dalam dada dan petunjuk serta rahmat bg org yg beriman ” (10:57)

” telah semakin dekat kpd manusia perhitungan amal mereka, sdg mereka dalam keadaan lalai (dgn dunia),berpaling (dari akhirat)” (21:1)

” sesungguhnya Kami telah menjadikan apa yg ada dibumi sebagai perhiasan bg nya, untuk Kami menguji mereka, siapakha di antaranya terbaik perbuatan nya” (18:7)

” (ingatlah) pd hari ketika kamu melihatnya ( goncangan itu, hari kiamat), semua perempuan yg menyusui anknya akan lalai terhadap ank yg disusuinya, dan setiap perempuan yg hamil akan keguguran kandungannya,dan kamu melihat manusia dlm keadaan mabuk, padahal sebenarnya mereka tidak mabuk, tetapi azab Allah itu sgt keras ” (22:2)

” wahai org2 yg beriman ! jika kamu bertaqwa kpd Allah, nescaya Dia akan memberikan furqan (kemampuan membezakan antara hak dan batil) kepadamu dan menghapuskan segala kesalahan mu dan mengampuni dosa2 mu. Allah memiliki karunia yg besar” (8:29)

ke renungi bait2 cinta dari Ilahi ..
mencari jawpn kenapa begitu, bkn begini??

aku ..

aku ..

 

Starting The Starter for a Start ..

Filed under: Uncategorized — nurfarhana @ 3:50 pm

Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim
Alhamdulillah
Dengan izinNya .. bermulalah sudah perjalanan sebuah blog melusuri arus teknologi, membawa variasi makna dan maksud yg ingin di layari bersama-sama.
Yang dilakar mungkin tak sehebat mana dan ada cacat celanya, minta sahabat menegur mana yg taiping error.
Semoga ianya membawa makna dan berguna untuk sesiapa sahaja .. dalam erti kata mencari redha Dia yg Esa ..

Ahlan wasahlan .. wa marhaban bikum